27 december 2011

Strömavbrott

Oj, vad härligt det är att ha ström igen. Igår (26.12) blev vi av med strömmen helt och hållet någon gång mellan kl 05.00 och 05.30 då hade strömmen redan varit borta till och från hela natten. Detta p.g.a stormen som härjar här i Finland. Tillbaka fick vi strömmen först kl 24.13. Ännu är flera hushåll utan ström och nu härjar en ny storm...suck. I kväll har vi redan varit utan ström en sväng men nu är den tillbaka. Vi får väl se om jag hinner skriva det här inlägget innan strömmen är borta igen.

Hjälp vad man blir handikappad då strömmen är borta. Först tänkte vi att den kommer nog snart tillbaka och jag satte pannlampa på huvudet och gick ut för att sätta ut hästarna. Väl ute insåg jag att det här strömavbrottet kan ta några timmar. Gav lite hö åt hästarna inne i stallet så att de skulle ha något i magen då de gick ut, gissade nämligen att de inte skulle ha ro att äta ute i stormen. Sedan satte jag ut hästarna och började traska runt hagen för att räta upp alla stolpar och hagband som låg längs marken p.g.a stormen. Hagen är ca 6ha stor så det är en heldel band och stolpar.
När klockan började närma sig lunchtid (ca kl 11-12) för barnen beslöt vi oss för att åka till mina föräldrar som hade ström. Just då vi skulle åka iväg märkt jag att några av hästarna hade rymt från hagen så det var bara att fånga in hästarna och reparera hagen igen och så tillförde jag ström till hagen med hjälp av en acku. Under tiden som vi fixade hagen ökade vindstyrkan hela tiden. Väl på väg till mina föräldrar började vi inse att det kommer att ta lång tid innan vi har el igen. Det såg ut som en krigszon över allt. Det låg nerfallna träd över allt och vinden ökade i styrka.

Då barnen var mätta i magen och blöjorna bytta åkte vi hem igen. Då vi kommer hem såg jag att en del av hästarna igen stod på fel sida av staketet. Beslöt mig för att snabbt rengöra boxarna så länge det var dagsljus inne i stallet och sedan ta in hästarna. När boxarna var tagna och hästarna infångade märkte jag att en stor tall fallit över staketet och antagligen skrämt hästarna som rusat genom stängslet så att en trästolpe brustit. Bara att reparera stängslet igen.

Vi eldade i spisarna för nu började det bli kallt inne hos oss och passade samtidigt på att värma lite mat på vedspisen. När det började bli mörkt blev barnen otåliga och gnällig de är ju inte vana att leka i ljuset av endast stearinljus. Åkte igen till mina föräldrar för att duscha och äta kvällsmål. Sen åkte vi hem för att sova. Lite efter tolv vaknade jag till av att det pep till i maskiner som gick igång.

Är evigt tacksam för att vi har ström för nog gör det livet så mycket enklare.

Inga kommentarer: