4 januari 2012

Sjuk häst del 2

Här kommer fortsättningen på historien om Pläsis söndriga muskel.


TENS
Rehabiliteringen började med lerbehandling. Varje kväll strök jag på ett tjockt lager av leran BIOFLOG. (Fakta om BIOFLOG) Bioflog är en värmande lera som ökar välbefinnande i muskeln. För bättre effekt täckte jag sedan leran med tidningspapper och satte på ett täcke. På morgonen hade leran torkat och det var bara att skrapa bort den med en gummiskrapa. Detta gjorde jag varje kväll i tre veckors tid.

Enda problemet jag hade var att Pläsi tyckte att tidningspappret störde henne så hon hade Ebba att riva bort pappret. Tydligen smakade dessutom leran gott så hon och Ebba sportade med att äta upp tidningspappret.

Efter tre veckor var det dags för följande etapp. En minst femveckors TENS-behandling. TENS står för  transkutan (genom huden) elektrisk nervstimulering (= bedövning och nervträning).(Fakta om TENS).

En gång om dagen har hon fått Tens- behandling. Först några minuter på låg frekvens Dag för dag har jag sedan ökat frekvensen och minuterna. Nu ger jag oftast behandling på fulleffekt i 15minuter.

Under behandlingarnas gång har Pläsi motionerats i skritt och trav. Det har varit och är viktigt att aktivera muskeln så att den inte blir stel. I skritt har vi fått göra i princip vad som helst men traven har bestått av joggning. Joggningens längd har ökat i takt med att muskeln lekt. Det har varit viktigt att låta Pläsi gå med huvudet högt så att frambenet lyfts rakt upp så att muskeln har aktiverats och stärkts. Vi har endast kunnat jobba på planmark och nerförs backar har varit strängt förbjudet. Så vi har jobbat främst på ridplanen och gått korta turer längs plana vägar.
I början på November var Fanny Littorin här för en mellan granskning. Muskeln hade då blivit starkare och vi fick lov att öka längden på joggningen och då Pläsi slappnar av och ger efter rida fram traven så att hon får sträcka på sig. Om Pläsi känns bra skulle vi även göra glopplyft men försöka få övergångarna så mjuka som möjligt.

Min TENS-maskin
 I dags läge har jag haft en paus med TENS:ande då jag glömde att i tid beställa nya elektroder. De nya elektroderna anlände för ca en vecka sedan och jag har fortsatt med behandlingen. Pläsi har känts bra och jag har igen börjat rida henne "normalt". Vi har varit i terräng och hunnit gå på ett par ridlektioner. Nu väntar vi på att Fanny ska komma på ett nytt besök och hoppeligen förklara oss så gott som friska.

Inga kommentarer: