5 mars 2014

Promenix

Idag passade jag på att njuta extra mycket av det härliga soliga vårvädret. Förena nytta med nöje liksom.

Någonting som för mig är jätte viktigt är att mina hästar får röra sig på alla möjliga olika underlag och inte enbart springa runt på en ridplan med jämt botten. Varierade underlag stärker både ben och muskulatur samt är bra för knoppen.

Det enklaste och bästa sätten är enligt mig att rida i skogen och då menar jag inte enbart längs med märkta skogsstigar utan att bara rida rätt ut i skog och mark och liksom se vart man hamnar. Det är försås en fördel att vara skogsägare. Så ni som nu inte råkar äga skog, fråga skogsägaren om lov innan ni rider ut i skogen.


Det här med att rida rätt ut i skogen gjorde jag massor då min äldre häst var yngre och jag vill påstå att det gjort henne mycket gått. Hon är väldigt säker på foten och klarar av de mest varierande underlag utan större problem och ännu i dag blir hon överlycklig då vi styr näsan mot skogen.

Så idag bestämde jag mig för att ta med min yngre häst ut i skogen. Av någon konstig anledning har jag mest följt de märkta skogsstigarna med Ebba. Jag vill lova att det här var det bästa jag gjort på länge för nu märkte jag hur osäker hon är på benen jämfört med sin mamma. Så från och med nu rider vi rätt ut i skogen minst en gång i veckan för här ska det jobbas.

Det är många ryttare där ute som skulle gripas av fasa om de såg var jag rider. Vi rider över stock och stubbe, uppför och nerför, på vått och torrt o.s.v. Vi träffar på älgar, rådjur och hjort. Ja, allt är möjligt. Hästen klarar mer än ni tror men man måste våga rida med lång tygel så att hästen får rörelsefrihet att kunna balansera sig i den ojäma terrängen.

 
Vi njöt så mycket av vår skogsfärd idag att jag nästan blev sen till dagis för att hämta Isak.

Inga kommentarer: