2 augusti 2013

Kantväxter

Trädgårdsarbete tar verkligen inte slut i första taget den här sommaren.

För att få terrassen byggd var vi tvungna att göra om kanten upp mot huset. Tvungen och tvungen, jag gjorde det så gärna kanten var ändå fylld med kvickrot och annat ogräs.

För att lite täcka in stenarna beslöt jag att plantera flerårig lavendel högst upp. Kanten är placerad i gassande sol så det måste vara växter som tål torka. I förra veckan besökte vi Kauppila (en trädgårsbutik här i trakten) där vi köpte kantväxterna som syns på bilden. Minns inte namnet på dem och min kära man hann kasta bort namnlappen på växten innan jag han säga stop. Växten får vita blommor på sommaren och på hösten blir de gröna bladen härligt röda.

 
För att inte kanten skall kännas så platt och enformig funderar jag på att sätta någonform av sedumväxter mellan de befintliga växterna. Få se hur det blir. Kom gärna med förslag. Jag tycker det är jätte svårt att få rätt växt på rätt plats.

Ja, och känner någon för att måla utemöbler så får man gärna måla våra vita.

1 kommentar:

Ninette sa...

låter som en jättebra med sedum! Eller taklök kanske? vi satte taklök på ett par ställen i trädgården i början av sommaren och dom har klarat sig jättebra utan nästan nån bevattning