2 juni 2014

Hannibal Lecter på besök

Med betessäsongen kommer det en heldel problem. Mina två finsk hästar har en tendens att bli smällfeta över en natt vilket i sin tur medför en del hälsorisker. Dessutom har mitt äldre sto haft fång, så det gäller att begränsa gräsintaget ordentligt.

Pettiby Ebba
 
Jag har provat flera olika varianter på bestesreducerare men jag har inte lyckats hitta en riktigt lyckad variant. De flesta ger väldigt fula skavsår eller så får hästen inte i sig något gräs alls.
 
Den betesreducerare som ni ser på bilden har fungerat bäst men det är nästan omöjligt att hitta en grimma som fungerar bra till den. Käkremmen blir för kort då "grillen" (som jag kallar det) drar ner grimman för mycket på mulen. för att undvika sår brukar jag vaddera alla lås och spännen på grimman med bomull och elastiskbinda. Det är inte direkt vackert men det är behagligare för hästen.
 
En sak jag funderat väldigt mycket på sen förra sommaren då hästtandläkaren påpekade att det fanns slitage på hästarnas framtänder. Hur mycket skade gör egentligen en sådan här betesreducerare på tänder och käk?
 
 
Det finns antagligen inte en riktigt bra lösning på problemet antingen har man sjukligt feta hästar eller så har man hästar med skavsår och slitage på tänder. Vilket är sen bättre?


Inga kommentarer: