5 november 2012

"Ridpilates"

Igår tog jag med mig min stora jumppaboll (gymboll) och åkte iväg på "ridpilates". Det är fysioterapeut och pilatesinstruktören Marja Granvik som håller kursen. Det är pilatesinspirerad gymnastik för ryttare där vi försöker hitta vår medellinje/mittpunkt, symmetri och styrka.

Första gången gick mest ut på att hitta medellinjen, balans och stabilitet. Alla rörelser görs långsamt och med fullkoncentration vilket visade sig var en stor utmaning för mig. Blir lätt uttråkad och mina tankar vill flyta iväg då det inte är så fartfullt. Det är väl bra att jag tar det lite lugnt ibland.

Jag tror att alla ryttare kunde ha nytta av en sådan här kurs. På hästryggen behövs full kroppskontroll, rörlighet och stabilitet.

Få se hur allting utvecklas.

1 kommentar:

Fru Z sa...

Oj, låter skojs och avslappnande fast pilates egentligen ALLT annat än avslappnande! :) Lycka till*