19 oktober 2012

Nypon

Under ridturer ute i terrängen hinner man prata och fundera på allt mellan himmel och jord. Här om dagen då vi var ute och red märkte jag att nyponen är helt underbart stora och röda i år. Det blev tal om att jag aldrig lyckas få dem att hållas vackert röda fram till dess att jag skall binda julkransar. Vännen som jag hade med mig på ridturen tipsade om att man kan pensla dem med genomskinligt nagellack för att få dem att hålla bättre.


Det här tyckte jag var värt ett försök så idag plockade jag en bunt med nypon och penslade dem med nagellack. Min vän mindes inte riktigt om man skulle pensla dem direkt eller låta dem torka lite så jag försöker mig på båda. En del av bären satte jag i torkskåpet på låg värme och endel penslande jag direkt. Nu är det bara att vänta och se om det fungerar.

2 kommentarer:

Ninette sa...

kul tips, ska bli spännande att se hur det blir! hade nog aldrig sjlv kommit på det där med nagellack, jättekiva om det funkar. Ha ett skönt veckoslut!

Fru Z sa...

Vilket smart tips - återstår att se vilket som fungerade! Ha en skön fin helg*