3 juni 2012

Fång

För ungefär en vecka sedan konstaterade jag att min häst Pläsi har fång. Jag tillkallade veterinär och Pläsi fick antiinflammatorisk värkmedicin och ordinerad 2-3 veckor boxvila. Här hittar ni som inte vet vad fång är en kort beskrivning.

Jag tycker så synd om min häst som är van att få gå tillsammans med andra hästar på stora beten flera timmar per dag och nu måste hon stå inne i en liten box ensam. För att lite lätta mitt tunga hjärta och göra tiden lite trevligare för min häst så gav jag vika för svalorna och öppnad upp fönstret så att Pläsi kan titta ut och andas frisk luft samtidigt som hon kan ha ett vakande öga över sin flock.


Under veckan som gått har Pläsi piggnat till, står bra och verkar inte längre ha ont. Så idag skickade jag iväg gubben för att hämta hem sand till en "sjukhage". Hagen blev super bra tyckte jag och släppte ut Pläsi för att hon en liten stund skulle få gå ute i den friska luften.

Det blev en stor flopp. Trots att hagen är liten skuttade och bockade Pläsi som en galning och grävde stora gropar i sanden. Ja, hon borde då inte belasta benen speciellt mycket. Dumma jag! Kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig att hon skulle bli så vild. På de 6 år som jag haft henne kan jag säkert räkna på en hand de gånger hon bockat.


Jag tror bestämt vi får nöja oss med boxvila fram till på torsdag då vi åker till kliniken för att röntga alla ben. Efter det borde vi ha en bättre uppfattning över hur illa det är ställt med henne och vad hon får och inte får göra.

2 kommentarer:

Fru Z sa...

Äsch då!! Men det var ju värt ett försök! Nu håller vi tummarna & tårna att det visar sig bra mycket bättre på torsdagen under klinik besöket! Energikram till er båda*

Lilla K sa...

Nej då, fast bra att hon ändå mår lite bättre. Håller också tummarna för er på torsdagen!