7 maj 2012

Rördrom

Här vi bor finns ett stort fågelrike med många vanliga och ovanliga arter. För några veckor sen kunde vi igen höra att Rördrommen var tillbaka efter att ha varit borta under vintern. Rördrommen har ett väldigt speciellt lät som tränger sig in genom våra väggar. På kvällen då man lägger sig för att sova blir det speciellt tydligt. Här kan du höra hur den låter.

Rördrom Foto: Wikipedia

Då vi flyttade hit ut kommer jag ihåg att vi ofta låg i sängen och undrade vad det var för ett läte. Jag hade ett vakt minne av att min pappa hade sagt att det var ett djur men Gusse insisterade på att det var slussen som leder in till sötvattenbassängen som förde oljud. Ja, och jag tänkte så är det säkert. Så frågade jag pappa på nytt vad lätet var och då kom det fram att det var just Rördrommen.

Visst är det spännande vad konstiga läten djur kan få ur sig.

4 kommentarer:

Juanita sa...

Hinner inte med att kommentera så ofta :(
Är imponerad av hur många blommor o fåglar du känner till! Ngn rördromm visste jag inte ens att existerade! Njut i vårsolen! Kram

Lilla K sa...

Säger som J, visste inte heller att det ens fanns nån sån fågel... Men det är ju skoj när man lär sig nytt också här i bloglandia :)

Unknown sa...

Kika in hos mej - du har en överraskning där !

Bland hö och halm sa...

Tack Juanita! Känner nog bara till en bråkdel av de växter och djur som finns här i knutarna. Men varje dag lär man sig något nytt.